joi, 20 noiembrie 2014

Sarbatorile de Craciun: B vs sarmale

          Vine Craciunul si eu nu prea stiu ce sa pregatesc. Pustiul meu a crescut, are 6 ani jumate', imi dau seama ca de acum  bucataria casei ii formeaza viitoarele gusturi culinare. Va creste si oriunde va ajunge va avea nostagia mancarii 'ca la mama acasa".
Asadar, ce fac?!



 Romania, tara noastra, inseamna de Craciun: sarmale, mamaliga, salata de boeuf, ciorba, piftie, carnati, si ce-o mai fi din porc. Si eu am crescut asa, mai mult datorita bucatariei bunicilor mei, fiindca mama mea avea altfel de gusturi si multumita curiozitatilor ei culinare am cunoscut de mica savorile altor bucatarii..... Dar, sarbatorile aveau si la noi in casa menu-ul traditional romanesc, si toata familia adunata in jurul mesei.

Copil fiind am simtit si am pastrat amintirea acelor zile de sarbatoare, ca si a meselor de duminica, cu fete de masa apretate, sfesnice cu lumanari, vesela, supiera, si tacamurile din argint scoase din servante. Recipientele de mustar si sosierele, solnitele de piper si sare, servetelele colorate. Bucuria impodobirii bradului, cu scoaterea aproape ritualica a ornamentelor din dulapuri.
 Si pentru mine Craciunul inseamna sarmale, piftie si carnati, macar ca acum doar gust un pic din toate, ca de fapt mai mult nici nu-mi vine, dar 'marchez' oarecum amprenta culinara a copilariei.

Si la sotul meu e acelasi fenomen, amintirea bucatariei de acasa - sarmalele pregatite de bunica, borcanele de zacusca si gem care umpleau camarile, cozonacii care aromau bucataria, cacaoa de la micul dejun cu felia de cozonac (bunica sotului meu era basarabeanca, priceputa in aluaturi!).

Deci, ce pregatesc eu de Craciun?!

B al meu de mic a avut o slabiciune pentru mirodenii, paste, masline. Diversificarea lui a debutat cu avocado si piureuri de fructe, nu atat ca m-am dat eu cosmopolita cat faptul ca el doar asta a acceptat. Am avut vreo cateva tentative de 'supite', soldate cu un esec complet, si vreau sa va spun ca nici acum nu-i plac supele/ciorbele.
Adora ouale, pastele, carnea cu mirodenii, pizza, hummus-ul, maslinele, cascavalul. Sandwich-urile cu feta si oregano, rosiile cu busuioc proaspat si ulei de masline.

Si de aici dilema.
Ce pregatesc eu de Craciunul asta, fiindca imi dau seama ca de la aceasta varsta isi va aminti clar de mesele 'de -acasa'. Ca n-o sa manance sarmale la 6 ani e clar, dar o sa tina minte ca mama asta facea de sarbatori. Si, poate, in timp ii vor placea sarmalele, macar doar de Craciun, si va purta gustul lor in amintire oriunde va ajunge.

 Am eu dreptul sa-l privez de traditiile culinare ale tarii in care s-a nascut? Asta ma tot intreb. Pana la urma,  m-am gandit ca ar fi bine ca B sa aiba pe masa de Craciun un platou de sarmale, si unul de racituri traditionale, cu muraturi. Va sti ca asta e mancarea traditionala in Romania.
Ca va papa tot friptura, salate si prajituri asta nu conteaza prea mult. Important e cum va tine el minte mesele de sarbatori ale copilariei lui. Cu fete de masa apretate, sfesnice cu lumanari, si platouri bogate. Asa cum imi amintesc si eu din copilaria mea.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu